روشنگری در فضای مجازی

((لایکلف الله نفسا الا وسعها)) امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن است (مقام معظم رهبری)

روشنگری در فضای مجازی

((لایکلف الله نفسا الا وسعها)) امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن است (مقام معظم رهبری)

روشنگری در فضای مجازی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

فضای مجازی ، فرصت ها و تهدید ها

پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۴۱ ب.ظ

بسمه تعالی

 

دامنه فعالیت در فضای مجازی را امروز می توان در یک طیف وسیع از یک ارتباط اجتماعی ساده به عنوان مثال اشتراک عکس شخصی در برنامه ای مثل اینستاگرام گرفته تا افشاگری در مورد یک اداره و احتمال عزل آن مدیر تا حتی وقوع یک انقلاب با انفجار یک بمب خبری قرار داد. اما مسئله مدنظر ما این است که در کشور ما فضای مجازی یک فرصت پیشروی مردم یا دولت یا کلیت نظام است یا یک چالش پیشروی مردم و دولت و یا کلیت نظام قرارداده است ؟

پاسخ این مسئله را در چهارچوب یک معادله اصل سود و زیان و در قالب فرصت ها و در نقطه مقابل چالش هایی که بوجود می آورد می توان جستجو کرد.  دو دهه است که رهبر معظم انقلاب مهم ترین راهبرد دشمن علیه جمهوری اسلامی را جنگ نرم معرفی کرده و آن را جنگ بوسیله ابزارهای فرهنگی و پیشرفته ی امروزی تعریف نموده (رهبر معظم انقلاب) و فضای مجازی به عنوان بزرگترین ابزار این امر معرفی شده است.

هیچ کس منکر فرصت های فضای مجازی مثل ارتباطات آسان، به روز شدن مردم از نظر علمی یا غیره نیست. ولی چالش های آن یعنی دقیقا همانی که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان جنگ نرم یاد کرده ، در یک حاسبه ساده سود و زیان بسیار خطرناکتر و آسیب رسانتر از فرصت های آن است. یک مقایسه کوچک می تواند این را به ما اثبات کند. به عنوان مثال آماری که از جستجوی قشر اکثرا جوان در جستجوگری مانند "گوگل" به ما می دهد نشان میدهد حدودا بالا 60 درصد جستجو ها در مورد مسائل غیر اخلاقی مانند فیلم های porno است و سهم علم ىر این میان انىک یا به اشتراکات کانال های تلگرامی که نگاهی بیاندازیم می بینیم که به عنوان مثال تعداد اعضای یک کانال غیر اخلاقی چندین برابر یک کانال علمی ،مذهبی یا خبری است. امروزه ما با استفاده از گوشی های هوشمند هر کدام کار یک جاسوس را برای دشمن انجام می دهیم. در واقع دیگر لازم نیست که یک مستشرق بیاید و ایرانگردی کند و اطلاعات جمع کند. ما خود با دست خویش با کمک تلفن هوشمندی که در دست داریم با اتصال به اینترنت، اشتراک گذاری عکسها و فیلم هایمان، ارتباطات، استفاده از سرویسهایی همچون گوگل مپ و دیگر برنامه ها، کلیه اطلاعات خصوصی و بعضا عمومی را در دستان غول های نرم افزاری که همگی سرورهای آنها در خارج از کشور و در واقع در زیر زره بین دشمن است می گذاریم. اما راه حل چیست ؟

این مشکل یک روزه یا یک شبه بوجود نیامده که بخواهد یک شبه حل شود. راه حل آن تدریجی است. یعنی کسانی که در رأس کار هستند با فرهنگ سازی و مهمتر از آن بومی کردن این فضای تکلونوژیک چه از نظر سخت افزاری و چه نرم افزاری کم کم کشور را برای برون رفت از این پدیده خطرناک که به درستی رهبری آن را جنگ نرم خوانده آماده سازند. به عنوان مثال شبکه اینترنت ملی و شبکه های اجتماعی داخلی و ارتقاء سخت افزاری و نرم افزاری آنها می تواند تا مقداری مشکل گشا باشد. هر چند به قول رهبر عزیزمان دشمن بیدار است و پیوسته در حال کار و تلاش . و ظاهرا ما خواب هستیم و شاید خود را به خواب زدیم که خود را با واژگانی چون دهکده جهانی و عصر ارتباطات به بیراهه می بریم. نتیجه گیری بنده حقیر اینست که تا زمانی که کانون قدرت تکلونوژیک و ابزارهای آن در دست دشمن است ، فضای مجازی همیشه می تواند یک تهدید برای امنیت ملی ما باشد. مگر آنکه  به فکر حرکت در سمت بروزرسانی و بالا بردن سطح تکنولوژیک خود مخصوصا در این مورد (فضای مجازی) باشیم.

 

در آخر در این باب بهترین رفرنسی که می توان داد بیانات رهبر عزیزمان است:

 

 

                        انقلاب اسلامی یک حرکت تمام شده نیست. مطلقا تمام شده نیست، این حرکت ادامه دارد،    همین حالا که معمول شده ، میگن، در بیان ها و در تلویزیون ، تبلیغات و توی دادگاه و توی زبان همه، "جنگ نرم" ، راسته، این یه واقعیته، یعنی جنگ هست، این یک جنگه ، البته این حرف رو بنده امروز نمیزنم من از بعد از جنگ این  رو همیشه گفتم. از سال 67. بارها و بارها. علت این است که صحنه رو میبینم. خوب چه بکنم اگر کسی نمی بینه ؟. من دارم می بینم صحنه رو ، می بینم تجهیز رو ، می بینم صف آرایی ها رو ، می بینم دهان های با  حدق و غذب پوشیده شده و دندان های با غیض به هم فشرده شده رو. علیه انقلاب و علیه امام و علیه همه این آرمان ها و علیه همه، علیه همه کسانی که به این حرکت دلبسته اند. اینها رو انسان داره می بینه، خوب چکارکنه ؟ تمام نشده این، چون تموم نشده همه وظیفه داریم. وظیفه مجموعه فرهنگی و ادبی و هنری هم وظیفه مشخصی است. بلا بلا ، تبئین، بگید ، خوب بگید.     

                                                                                        ( امام خامنه ای مد ظله العالی )

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۸

نظرات  (۱)

۱۹ آذر ۹۵ ، ۲۳:۵۵ مجتبی حسینی
خسته نباشید برادر. میخواستم اگر اجازه بدید مطالتون رو در وبلاگم انتشار بدم. البته با ذکر منبع. با تشکر
پاسخ:
سلام. اشکالی نداره برادر. زکات علم انتقال و ترویج آن است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی